Oleh: Siti Shafia Subrai
Artikel
ini bertujuan untuk memperjelas tentang hubungan antara nilai akauntabiliti dan
pembangunan insan dalam kehidupan. Penelitian diberikan kepada dua aspek utama
iaitu aspek-aspek yang ditekankan dalam pembangunan insan dan pendekatan untuk memupuk nilai akauntabiliti
dalam pembangunan insan.
Abdul
Rahman Embong (2007) menyatakan pembangunan insan dapat difahami maksud
pemerkasaan insan sebagai individu dan sebagai anggota masyarakat. Sementara
itu, akauntabiliti dari perspektif lazim dapat didefinisikan sebagai Akauntabiliti
merupakan satu prinsip melibatkan individu yang berkuasa dikawal kuasa oleh
peraturan dan norma yang berada di dalam mahupun luaran organisasinya
(Chandler& Plano, 1988). Menurut Muhamad Ali Embi (2003), pencapaian
akauntabiliti tidak akan terlaksana dengan adanya pelbagai peraturan dsn
prosedur yang ketat. Sebaliknya, ia bergantung kepada garis panduan yang
dibentuk untuk mencapai objektif yang ditetapkan. Akauntabiliti
menurut Islam pula melihat setiap muslim bertanggungjawab terhadap segala
perkara dan amalan yang dilakukan terhadap Allah (SWT) (Syed Omar Syed Agil,
1994). Hal ini adalah berpaksikan ayat
al- Quran yang bermaksud :-
“Sesiapa yang berbuat kebaikan,
meskipun sebesar zarah akan dilihatnya balasan kebaikan itu dan sesiapa yang
melakukan kejahatan meskipun seberat zarah, akan dilihatnya balasan kejahatan
itu (dalam catatan amalnya).”
(Az-
Zalzalah 99:7-8)
Berdasarkan
Syed Omar Syed Agil (1994) lagi, ayat al-Quran ini merumuskan tiga ciri
akauntabiliti dalam Islam iaitu:
1.
Setiap insan mempunyai akauntabiliti terhadap sebarang perbuatan baik buruk
yang dilakukan tanpa mengira sama ada ia
nyata dan tersembunyi mahupun perkara kecil atau besar .
2.
Akauntabiliti setiap amalan hanyalah kepada Tuhan iaitu Allah SWT
3.
Setiap amalan baik akan diberi ganjaran manakala amalan buruk juga diberikan
balasan yang setimpal dengan perbuatannya sebagai hukuman dan pengajaran
kepaada insan itu sendiri.
Hal
ini menbuktikan bahawa manusia tidak boleh lari dari pengawasan Allah SWT
lantaran konsep ganjaran dan hukuman tidak hanya diamalkan dalam konteks
kehidupan di dunia tetapi juga di akhirat nanti berdasarkan perhitungan Allah SWT
Yang Maha Adil. Oleh itu, pengkaji memahami akauntabiliti dari sudut pandangan
Islam adalah setiap insan dipertanggungjawabkan ke atas baik buruk perbuatannya
di hadapan Allah SWT pada hari akhirat
kelak.
Nilai
akauntabiliti ini boleh diterapkan melalui tiga aspek berikut.:-
1.
Aqidah
Dalam
aspek ini, nilai akauntabiliti dapat membawa kepada pengukuhan aqidah insan. Keyakinan
terhadap Allah yang Maha Berkuasa ini selari dengan sifat Allah SWT iaitu wujud
dan salah satu daripada nama-nama Allah iaitu Yang Maha Melihat. Menerusi nilai
akauntabiliti, seseoramg insan akan menyedari bahawa Allah itu wujud dan setniasa
melihat setiap gerak-geri hamba- Nya. Firman Allah yang bermaksud:-
Dialah yang telah menciptakan
langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui
apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang
diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Ia tetap bersama-sama
kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu
kerjakan.
(Surah
al- Hadid: 57:4)
Hal
ini akan membawa kepada proses mengenal Allah sebagai pencipta sekalian alam
seterusnya mempamerkan keagungan Allah SWT. Tambahan pula, kekuasaan Allah yang
luas tanpa batasan juga menimbulkan rasa takut kepada Allah yang Maha Besar.
Justeru, setiap insan harus taat setia dan bergantung harap kepada-Nya.
2..
Ibadah
Dalam
aspek ibadah, kauntabiliti yang ditujukan semata-mata kerana Allah juga
mempengaruhi kualiti sesuatu ibadah tersebut. Akauntabiliti atau rasa
tanggungjawab terhadap Allah ini memberi impak yang positif selaras dengan
tujuan hidup dan penciptaan manusia
iaitu beribadah kepada_Nya. Oleh itu pembangunan insan dapat dipupuk apabila
adanya usaha pemantapan ibadah seperti
berusaha untuk solat di awal waktu, cuba untuk mengekalkan khusyuk dalam
solat di samping meletakkan sandaran bahawa setiap perbuatan manusia dilakukan
semata-mata kerana Allah melalui niat dalam perbuatan tersebut.
3.
Akhlak
Dari
sudut akhlak, akauntabiliti dapat memupuk pembangunan insan melaui sifat amanah
yang juga selari dengan salah satu sifat wajib bagi rasul melalui penanaman
sifat amah dalam menjalankan setiap tugas.Sifat sabar juga merupakan cerminan
akhlak yang baik apabila seseorang insan mengamalkan sifat sabar dalam
kehidupannya. Contohnya, seseorang insan semengnya dianjurkan untuk bersabar
dalam mematuhi setiap peraturan dan
perlu bersabar dalam menjauhi larangan Allah dan Allah tetap memberi ganjaran
yang setimpal. Firman – Nya:-
Sesungguhnya Allah bersama dengan
orang-orang yang bersabar.
(Surah
al Baqarah: 2:153)
Akauntabiliti juga mendorong seseorang insan
bekerjasama dan lebih bertoleransi dalam melaksanakan sesuatu tanggungjawab
dalam sesebuah organisasi.
Oleh
itu, mekanisme pemupukan akauntabiliti
adalah dengan proses tazkiyyatun
nafs. Fadzila Azni Ahmad (2013) menyatakan proses penyucian jiwa boleh
dilaksanakan melalui tiga proses utama iaitu, bermula dengan proses Takhalli iaitu
proses menyingkirkan sifat-sifat yang keji dalam diri. Seterusnya diikuti
dengan proses Tahalli iatu proses pengisian jiwa dengan mengamalkan sifat-sifat terpuji. Sekiranya
kedua-dua perkara tersebut dilaksanakan dengan penuh berdisiplin dan semangat
juang yang berterusan (istiqamah), hal ini akan menimbulkan rasa kehambaan dalam diri individu yang
dikenali sebagai Tajalli. Menurut Muhammad Syukri Salleh
(2002), kesungguhan yang kuat dalam proses tazkiyah al-nafs ini
akhirnya akan membentuk sahsiah terpuji yang unggul bukan sahaja kepada Allah
SWT dan kepada manusia serta makhluk yang sekurang-kurangnya mempunyai iman ayyan dan
nafsumutmainnah sebagai paksi kekuatan jiwa. Justeru,
peranan proses tazkiyyatunnafs sebagai
mekanisme terbaik pemupukan nilai akauntabiliti dalam pembangunan insan
diyakini dapat melahirkan insan budiman yang dapat memberi manfaat kepada agama
bangsa dan negara berpaksikan ajaran Islam.
Sebagai
kesimpulannya, akauntabiliti bukan sekadar nilai positif yang perlu diamalkan
dalam hal-hal mentadbir urus kehidupan tetapi juga berperanan penting dalam
memacu pembangunan insan kea rah pemantapan
aqidah, ibadah dan akhlak yang lebih baik. Perkara ini adalah penting demi
mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat seterusnya mendapat keredhaan Allah
SWT.
Akauntabiliti
Memantapkan Kualiti Insan Terpuji.
Bibilografi :-
Fadzila Azni Ahmad (2013). Konsep Pengurusan Institusi
Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Syukri Salleh (2002). Pembangunan
Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn
Bhd.
Ab Aziz Mohd Zin (2010) Pembangunan Insan Melalui Pemerkasaan Dakwah.
Kuala Lumpur: Jabatan Sejarah Dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya.
Muhamad Ali Embi (2003) Konsep asas
Pengurusan Sumber Manusia: Penggunaan Konsep. Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn Bhd.
Syed Omar Syed Agil (1994). Sistem
Akauntabiliti Dalam Pengurusan Islam.Kuala Lumpur. Institut Perkembangan
Minda.
Chandler, Ralph C. & Plano Jack C., (1988). The Public Administration
Dictionary2nded California.ABC-CLIO.
No comments:
Post a Comment